جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

اخذ پروانه بهره‌برداری

لوگو به نمادی تصویری گفته می شود که برای بیان کردن یک عبارت، موضوع یا القا نمودن یک موضوع می باشد که معرف یک سایت یا وبلاگ، شرکت، محصول و … است.

این پروانه نشان دهنده قانونی بودن فعالیت آن ها است. به عنوان مثال شخصی که قصد تاسیس کارخانه دارد برای اینکه فعالیت او قانونی باشد باید این پروانه را دریافت کند.

در واقع روانه بهره برداری یک مجوز است که وزارت صنعت و معدن و تجارت آن را صادر می کند. اخذ پروانه بهره برداری برای هر شخصی که قصد تولید محصولی دارد الزامی است. با گرفتن این مجوز متقاضی می تواند محصولی که بابت آن مجوز دریافت کرده را در کارخانه خود تولید کند. لازم به ذکر است بدانید این پروانه در ابتدا موقتی و سپس دائمی می گردد.

یعنی شخصی که برای اولین بار موفق به اخذ پروانه بهره برداری شد باید بداند اعتبار این مجوز یک ساله است. برای بار دوم، ۳ سال و سپس ۵ سال اعتبار دارد. بعد از این مراحل اعتبار پروانه بهره برداری دائمی می شود. وزارت صنعت، معدن و تجارت این مجوز را به متقاضیانی که قصد تاسیس کارخانه به همراه خط تولید دارند اعطا می نماید.

این مجوز یک نوع سند است که متقاضیان باید آن را بابت مراحل تولید در کارخانه دریافت کنند. اعتبار این سند محدود اما قابلیت تمدید دارد. حداکثر مدت زمان اعتبار پروانه بهره برداری ۲۵ سال می باشد. متقاضیانی که قصد تولیدات انبوه دارند پس از مراحلی نظیر فراهم کردن زمین، تاسیسات، تاسیس ساختمان، خرید ماشین آلات مربوط به خط تولید و استخدام نیروی انسانی باید اقدام به اخذ پروانه بهره برداری کنند.

تفاوت جواز تاسیس و پروانه بهره برداری

یکی از مهمترین تفاوت های این دو جواز این است که پروانه بهره برداری بعد از تاسیس کارخانه مورد نظر صادر می گردد. اما جواز تاسیس زمانی صادر می گردد که متقاضی قصد احداث کارخانه یا کارگاهی دارد. کاربری که موفق به اخذ جواز تاسیس شد می تواند کارخانه یا واحد صنعتی خود را تاسیس کند. این جواز قبلا به نام موافقت اصولی معروف بود و نوعی جواز برای ساخت کارخانه است.

بنابراین می توان گفت جواز تاسیس یک برگه کاغذ مبنی بر اجازه ساخت کارخانه است و اگر کاربر اقدام به ساخت کارخانه نکند باطل می شود. اما پروانه بهره برداری یک سند است که نشان دهنده وجود یک کارخانه می باشد. این سند به هر کارخانه ای که قصد نصب ماشین آلات به منظور تولید و یا آزمایش محصولات دارد اعطا می گردد.

بنابراین تا زمانی که محل تولید کامل نشود و محصول تولیدی مورد نظر ارائه نگردد این مجوز صادر نمی شود. ولی زمانی که کاربر موفق به تولید محصول شد و تاییدیه ادارات مربوطه را به دست آورد می تواند این جواز را اخذ کند. نکته جالب توجه این است که پس از اخذ پروانه بهره برداری این مجوز جایگزین جواز تاسیس می شود.

به طور کلی متقاضی که قصد تولید، تایید و عرضه محصول به بازار را دارد باید قبل از تولید مجوز بهره برداری مبنی بر تولید همان محصول اخذ کند. اما  جواز تاسیس در زمان تاسیس همان واحد صنفی مورد نیاز است و باید ارائه شود. لازم به ذکر است بدانید هر دو جواز از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت صادر می گردد.

بررسی انواع پروانه بهره برداری

کاربرانی که برای خط تولید کارخانه خود نیازمند دریافت پروانه بهره برداری هستند باید بدانند که این سند انواع مختلفی دارد. از رایج ترین انواع پروانه بهره برداری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پروانه بهره برداری موقت: همانطور که از نام این مجوز مشخص است مدت زمان آن محدود می باشد. یعنی کاربرانی که این نوع پروانه بهره برداری را گرفته اند فقط می توانند یک سال یا کمتر از آن استفاده کنند. معمولا متقاضیانی که کسب و کار آن ها در حال راه اندازی یا گسترش یافتن است از این مجوز استفاده می کنند.
  • پروانه بهره برداری دائمی: مدت زمان اعتبار این مجوز بهره برداری دائمی است و معمولا برای واحدهای صنعتی صادر می شود که ایمنی و استانداردهای زیست محیطی آن ها تایید شده است.
  • پروانه بهره برداری مشروط: این پروانه دقیقا عکس پروانه دائمی است. چرا که برای واحدهای صنعتی صادر می گردد که ایمنی و استانداردهای زیست محیطی هنوز به تایید نرسیده است.
  • پروانه بهره برداری ویژه: کارخانه هایی که قصد تولید محصولات خاص نظیر مواد شیمیایی خطرناک دارند باید این نوع پروانه بهره برداری را اخذ کنند. البته گرفتن این مجوز نیازمند قوانین و الزاماتی است که متقاضیان حتما باید آن را رعایت کنند.

مدارک لازم برای اخذ پروانه بهره برداری

از مدارک مورد نیاز برای اخذ پروانه بهره برداری می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • درخواست رسمی متقاضی تاسیس واحد تولیدی
  • کامل کردن فرم وضعیت مکان و تاسیسات ساختمان با نقشه
  • ارائه کپی برابر اصل تمام مدارک شناسایی و هویتی متقاضی مثل شناسنامه، کارت ملی و …
  • ارائه کپی مدارک ثبت شرکت
  • ارائه كروكی آدرس محل تولیدی
  • ارائه سند مالکیت یا اجاره نامه واحد صنعتی در صورتی که واحد صنعتی اجاره ای است به همراه پایان کار
  • در صورتی که متقاضی شخص حقوقی است باید آگهی چاپ شده ثبت شرکت خود در روزنامه رسمی یا روزنامه کثیرالانتشار را ارائه دهد.
  • ارائه لیست تجهيزات خط های توليد و تمامی تجهيزات آزمايشگاهی
  • ارائه لیستی کامل از تمامی کارکنان و کارگران
  • ارائه تاییدیه از معاونت دارویی و غذایی دانشگاه علوم پزشکی
  • کامل کردن مدارک مهندسین و نیروهای فنی واحد تولیدی
  • ارائه فیش بانکی پرداخت هزینه و تمبر

مشاوره رایگان

پیمایش به بالا